Орієнтовні показники нормального розвитку дитини

Існують певні поведінкові орієнтири, що дозволяють запідозрити порушення темпу психічного розвитку дитини. Знання цих орієнтирів може бути корисним і необхідне тим, хто несе відповідальність за виховання дитини (В. І. Гарбузов, 1990).

До 2 років

словниковий запас збільшується до 300-400 слів, основні питання дитини - «Що це?», «Хто це?». Дитина освоює іменники, займенники, прикметники, прислівники, дієслова. Формується фразова мова (у дівчаток часто до 1,5 років). Наявність питань свідчить про хороше розумовий розвиток дитини. Малює лінії, затиснувши олівець в кулаці, будує вежу з кубиків.

До 2,5 років

словниковий запас становить близько 1000 слів. З'являються орієнтовні питання «Де?», «Куди?», «Звідки?», «Коли?». У цьому віці затримка мовного розвитку повинна насторожувати - це може свідчити про затримку психічного розвитку або глухоту.

До 3 років

з'являється питання - «Чому?» Дитина переказує почуте і побачене, якщо йому допомагати навідними питаннями. Використовує складносурядні і навіть складнопідрядні речення, що свідчить про ускладнення його мислення. Розуміє, що таке «один», «мало», «багато», розрізняє ліву і праву сторону. За однією характерною деталлю може впізнати ціле: по вухах - зайця, по хоботу - слона.

До 3,5 років

освоює конструювання, з'являються елементи планування. З'являються елементи сюжетно-рольової гри з предметами і, дещо пізніше, з однолітками. Дитина емоційна: самолюбива, уразлива, радісна, сумна, доброзичлива, ворожа, заздрісна, здатна до співчуття.

До 4 років

дитина здатна зрозуміти те, що ще не бачила сама, але про що їй толково розповіли. Складає простий, але досить докладна розповідь по картинці, осмислено закінчує розпочате дорослим пропозицію, здатний до узагальнення і підведення під поняття. Основне питання - «Чому?» (У дитини з ЗПР переважають питання «Що?», «Де?», «Куди?»). З'являється сюжетно-рольова гра з однолітками. Може займатися однією справою 40-50 хв.

До 4,5 років

здатна ставити мету і планувати свої досягнення. Задає питання «Навіщо?»

До 5 років

вміє назвати свої прізвище, ім'я, по батькові, вік, адресу. Вміє користуватися конструктором, може зібрати іграшку за схемою, намалювати людину з усіма частинами тіла.

З 5,5 років

дитині доступні всі види навчання, вона в принципі є готовою до навчання.

До 6 років

словниковий запас становить близько 4000 слів. Дитина розуміє сенс простих прислів'їв і приказок, вона легко бачить сюжетну зв'язку картинок і складає по ним розповідь. Без труднощів узагальнює та виокремлює предмети, вирішує прості арифметичні задачі. Знає багато ігор, вміє вигадувати сюжет. Орієнтується в просторі, часі (вчора, сьогодні, завтра), у відносинах між людьми. Зображуючи людину, малює шию між головою і тулубом, одяг, взуття.

Знаючи зовнішні, поведінкові нормативи психомоторного розвитку дошкільника, дорослі зможуть вчасно скоригувати педагогічний вплив на дитину, попередити виникнення у неї затримки психічного розвитку, допомогти їй максимально використовувати всі можливості, що надаються даним віковим етапом. У разі грубого порушення темпу психічного розвитку дитини такої схеми явно недостатньо, бо необхідно виявити справжні причини, що його викликають, а лікувальна і психокорекційна робота з такою дитиною вимагає спеціальних прийомів, що відносяться до компетенції дефектологів і психоневрологів.

З книги І. В. Дубровиной «Психокорекційна і розвиваюча робота з дітьми»
Кiлькiсть переглядiв: 80

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.