Опитувальник для самостійного визначення батьками рівня готовності дитини до шкільного навчання

Шановні батьки!

Пропонуємо Вам самостійно визначити, наскільки Ваша дитина готова до вступу до шко­ли. Ваші відверті відповіді на запитання опитувальника допоможуть запобігти можливим про­блемам на початковому етапі навчання дитини у школі.
Звертаємо Вашу увагу на те, що всі перераховані знання та вміння є не обов’язковими, а лише бажаними. Пам'ятайте: дитина не має володіти всіма без винятку переліченими харак­теристиками та навичками.
Окрім відповідей «так» або «ні», на запитання опитувальника можна відповідати «за­вжди», «інколи», «часто», «зрідка», «ніколи».

Побутовий досвід дитини:

— Чи доводилося дитині супроводжувати Вас на пошту, у банк?

— Чи їздили ви разом з нею громадським транспортом?

— Чи виявляє дитина сталий інтерес до якої-небудь діяльності, чи має хобі?

— Чи маєте ви змогу регулярно читати дитині книжки чи розповідати історії? Чи уважно й залюбки вона слухає, коли ви читаєте їй уголос?

— Чи виникає у дитини бажання переглядати книжки самостійно? Чи проявляє вона ін­терес до читання?

— Чи запитує дитина, що означають ті чи ті слова?

Початкові знання з різних сфер:

— Чи орієнтується дитина в основних просторових поняттях (правий-лівий, зверху-зни­зу), чи розрізняє величини (великий-малий, довгий-короткий тощо)

— Чи розуміє дитина найпростіші принципи класифікації, наприклад: знайти серед кількох картинок одну «зайву» або назвати речі, які можуть котитися і які не можуть тощо?

— Чи може дитина втримати в пам’яті й виконати, принаймні, три вказівки?

— Чи може дитина назвати більшість літер абетки?

Комунікативні вміння:

— Чи бере дитина участь в іграх інших дітей, чи ділиться з ними іграшками?

— Чи дотримується вона черги, коли цього потребує ситуація?

— Чи здатна дитина слухати інших, не перебиваючи?

— Чи може дотримуватися загальних правил у грі з іншими дітьми?

Мовленнєвий розвиток:

— Чи може дитина назвати основні предмети, які її оточують?

— Чи легко дитині відповідати на запитання дорослих?

— Чи може дитина пояснити призначення побутових речей, як-от: пилосос, лійка, стіл тощо?

— Чи може дитина пояснити, де розміщено певні предмети: над столом, за стільцем, на підлозі, біля стіни тощо?

— Чи може дитина розповісти історію, описати випадок, що стався з нею?

— Чи чітко дитина вимовляє слова, звуки?

— Чи вміє дитина утворювати різні граматичні форми слів?

— Чи здатна дитина брати участь у спільній розмові, розігрувати які-небудь ситуації?

Емоційний розвиток

- Чи весела дитина (удома та в колі товаришів)?

— Чи сформувався в дитини образ себе як людини, яка багато чого може?

— Чи легко дитині підлаштуватися до змін у звичному розпорядку дня, «переключати­ся» з одного завдання на інше?

— Чи здатна дитина працювати самостійно, змагатися у виконанні завдань з іншими ді­тьми?

— Чи бадьора та зацікавлена дитина?

Фізичний розвиток:

— Чи добре дитина чує?

— Чи добре вона бачить? Пам'ятайте, що навіть незначне, вчасно не скореговане зни­ження зору в дитини може стати причиною невстигання в навчанні, а надалі — при­звести до зниження самооцінки, проблем у поведінці.

— Чи здатна дитина посидіти спокійно впродовж певного часу?

— Чи розвинена в дитини координація моторних навичок? Наприклад, чи може вона вільно гратися м'ячем, стрибати, спускатися та підніматися сходами? За потреби про­консультуйтеся у дитячого невролога.

— Чи здорова, активна та бадьора дитина?

Слухове та зорове сприймання:

— Чи здатна дитина розпізнавати слова, які починаються з різних звуків, як-от: ліс-ніс, мак-лак?

— Чи може дитина повторити за дорослим декілька слів або цифр?

— Чи здатна дитина переказати історію, зберігши основну думку і послідовність подій?

— Чи здатна дитина розкласти по порядку (в логічній послідовності) серію з чотирьох рисунків?

— Чи розуміє дитина, що читати правильно зліва направо?

— Чи може дитина ідентифікувати схожі та несхожі форми? Наприклад, знайти картинку, яка не схожа на інші?

— Чи може дитина зорово розрізняти букви й короткі слова, наприклад: [б]-[п], сум-шум, лоб-рот, кіт-лід?

Загальна та психологічна готовність до вступу в школу.

Чи вміє дитина:

— Пояснити за допомогою слів, а не показуючи пальцем, що вона хоче?

— Розмовляти зв'язно, наприклад, «покажи мені...», «поясни, як...»?

— Розуміти зміст того, про що їй читають?

— Чітко вимовляти своє ім'я, прізвище? Чи пам'ятає свою домашню адресу?

— Писати олівцем чи восковою крейдою на папері?

— Користуватися фарбами, пластиліном, кольоровими олівцями, фломастерами?

— Вирізати ножицями з тупими кінцями, до того ж рівно і не поранившись?

— Слухати й виконувати отримані вказівки?

— Уважно слухати, коли хтось із нею розмовляє?

— Зосередитися мінімум на десять хвилин, щоб виконати отримане завдання?

— Захоплено слухати, коли їй читають уголос або розповідають історії?

— Позитивно оцінювати себе: я — людина, яка багато чого може?

— «Підлаштовуватися», коли дорослі змінюють тему розмови?

— Виявляти інтерес до предметів та явищ, які її оточують?

— Добре ладнати з іншими дітьми, без значних конфліктів і образ?

Ваші взаємини з дитиною, ваша роль у підготовці її до навчання

(важливо відповідати чесно):

— Чи подобається Вам Ваша дитина?

— Чи дивитеся ви на дитину, коли вона з вами розмовляє?

— Чи справді Ви слухаєте те, про що дитина говорить?

— Чи намагаєтеся Ви викликати в дитини відчуття значимості того, про що вона го­ворить?

— Чи виправляєте Ви вимову дитини?

— Чи дозволяєте Ви дитині припускатися помилок?

— Чи хвалите ви дитину, чи обіймаєте її?

— Чи говорите дитині про свої почуття?

— Чи Ви смієтеся, жартуєте разом із нею?

— Чи щодня Ви відводите час для читання дитині книжок і для бесід із нею?

— Чи граєте Ви з дитиною в ігри?

— Чи підтримуєте Ви захоплення та інтереси дитини?

— Чи є у дитини хоча б одна-дві власні книжки?

— Чи є у дитини вдома власна кімната чи особливе місце —- «особиста територія»?

— Чи намагаєтеся Ви показати дитині приклад, читаючи газети, журнали, книжки, вияв­ляючи інтерес до навколишніх подій?

— Чи обговорюєте Ви з дитиною і з усією родиною щось цікаве з прочитаного або почу­того Вами?

— Чи намагаєтеся Ви сказати все за дитину, перш ніж вона сама встигне відкрити рота: наприклад, у магазині, на прийомі у лікаря або в інших ситуаціях?

— Чи дивитеся Ви телевізор разом із дитиною?

— Чи ставите Ви дитині запитання за змістом побаченого по телевізору?

— Чи обмежуєте Ви перегляд дитиною телевізора, користування комп’ютером, планше­том тощо?

—Чи намагаєтеся ходити з дитиною на звичайні, «безцільні» прогулянки?

— Чи були Ви з дитиною в зоопарку, у театрі, у музеї? Чи збираєтеся піти куди-небудь із нею найближчим часом?

Дякуємо!

Джерело: «ПРАКТИЧНИЙ ПСИХОЛОГ: ДИТЯЧИЙ САДОК» №1, 2016р.

Кiлькiсть переглядiв: 1832

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.